Characterization of eight graders’ social negotiation by means of project work in an English as a foreign language (EFL) setting

David Wealthy Guerrero, Silvia Patricia Villarreal Montemayor, Martha Catalina Del Ángel Castillo

Resumen


This qualitative study was conducted in a public school in Bogotá – Colombia with the participation of 8 students from an 8th grade. Data was gathered through audio tape recordings, researcher field notes, students’ journals and finally a semi-structured interview; the analysis technique was the transcription of data. This paper addresses qualitative data that helped to answer the research question that directed this study: What are the main academic characteristics that emerge from eight graders’ social negotiations through an oral performance using Project Work in an EFL setting? The General objective that this study pursued was: To characterize the way students construct social negotiations through an oral performance using project work in an EFL setting. And the Specific goal was: To establish the main academic features that reveal students’ social negotiations based on project work to promote the oral language performance in the EFL setting. Data examination indicated that through Project Work activities, students developed oral interaction in EFL using city experiences. Two main academic characteristics emerged from this research: Category No 1: involvement when talking with their partners, switching meaningful communication, and Category No 2: group social negotiations: reality made possible a theoretical and practical knowledge from meaningful learning. We found that the main academic characteristics that emerge from eight students’ social negotiations are part of a rich and dynamic process in which students tend to use their skills and capacities while assisting other partners, co-construct knowledge and develop their processes of learning. In the same way, students were better able to use the foreign oral production as a result of keeping in mind both foreign language and content goals when developing the tasks assigned. The results of this study are expected to contribute to the area of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) and to become a model for other teachers and institutions for the implementation and promotion of Social Negotiation and students’ reality in the academic processes as a strategy in class dynamics.

Keywords: Academic characteristics, project work, oral performance, social negotiation, students’ reality.

Caracterización de la negociación social de alumnos de octavo grado a través del método de proyectos en un ambiente de inglés como lengua extranjera (ILE)

Este estudio cualitativo se realizó en una escuela pública en Bogotá - Colombia con la participación de 8 estudiantes de 8 vo grado. Los datos se recopilaron a través de grabaciones de cintas de audio, notas de campo de los investigadores, diarios de los estudiantes y finalmente una entrevista semiestructurada, la técnica de análisis fue la transcripción de datos. Este documento aborda los datos cualitativos que ayudaron a responder la pregunta de investigación que dirigió este estudio: ¿Cuáles son las principales características académicas que surgen de las negociaciones sociales de ocho alumnos de octavo grado a través del desempeño oral mediante la metodología de trabajo de proyectos en un entorno de inglés como Lengua Extranjera (ILE)? El objetivo general de este estudio fue: caracterizar la forma en que los estudiantes construyen las negociaciones sociales a través del desempeño oral mediante el trabajo de proyectos en un entorno ILE. Y el objetivo específico fue: establecer las principales características académicas que revelan las negociaciones sociales de los estudiantes con base en el trabajo de proyectos para promover el desempeño del lenguaje oral en el entorno de ILE. El análisis de los datos indicó que, a través de las actividades de trabajo de proyectos, los estudiantes desarrollaron la interacción oral en ILE utilizando experiencias de la ciudad. De esta investigación surgieron dos características académicas principales: Categoría 1: participación al hablar con sus parejas, cambio de comunicación significativa y Categoría 2: negociaciones sociales grupales: la realidad hizo posible un conocimiento teórico y práctico a partir del aprendizaje significativo. Descubrimos que las principales características académicas que surgen de las negociaciones sociales de ocho estudiantes son parte de un proceso rico y dinámico en el cual los estudiantes tienden a usar sus habilidades mientras ayudan a sus compañeros, co-construyendo conocimiento y desarrollando sus propios procesos de aprendizaje. Del mismo modo, los estudiantes pudieron usar mejor la producción oral extranjera como resultado de tener en cuenta los objetivos del idioma extranjero y del contenido al desarrollar las tareas asignadas. Se espera que los resultados de este estudio contribuyan al área de Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera (EILE) y se conviertan en un modelo para otros docentes e instituciones para la implementación y promoción de la Negociación Social y la realidad de los estudiantes en los procesos académicos como una estrategia en las dinámicas de clase.

Palabras clave: Características académicas, desempeño oral, la negociación social, realidad de los estudiantes, trabajo por proyectos.

ABSTRACT

Palabras clave


Academic characteristics, project work, oral performance, social negotiation, students’ reality

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Referencias


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