The Full-Time School Program in Yucatán: The Roosevelt Secondary School
Resumen
This article focuses on the experience of The Roosevelt Secondary School, in Yucatan, México, which joined PETC (Programa de Escuelas de Tiempo Completo) in the 2012-2013 school year. This experience focuses on eight aspects of the implementation: Users: students and parents, Principal’s leadership, Strategic School Planning, Information and Knowledge, Teaching Staff, School Processes, Social Responsibility, Institution Competitiveness, in order to detail the challenges faced in the extension of the school day. Some of the factors that influenced the school’s success in implementing the PETC, were: the ability of the principal to direct the action of teachers towards achieving the goals; and the ability and willingness of teachers to take on the problems of education, educational outcomes, and actions to overcome them, as a matter for the whole school including parents and students.
Palabras clave: PETC, liderazgo, director, docentes, Yucatán.
El Programa Escuelas de Tiempo Completo en Yucatán: La Escuela Secundaria Roosevelt
Este artículo se centra en la experiencia de la Escuela Secundaria Roosevelt, en Yucatán, México, que se unió al Programa de Escuelas de Tiempo Completo (PETC) en el año escolar 2012-2013. Esta experiencia se centra en ocho aspectos de la implementación para detallar los retos que enfrenta la extensión de la jornada escolar: usuarios: estudiantes y padres, liderazgo del director, planificación estratégica escolar, información y conocimiento, personal docente, procesos escolares, responsabilidad social y competitividad institucional. Algunos de los factores que influyeron en el éxito de la escuela al implementar el PETC fueron: la capacidad del director para dirigir la acción de los maestros hacia el logro de los objetivos y la capacidad y la voluntad de los maestros para asumir los problemas de educación, los resultados educativos y las acciones para superarlos, como un asunto para toda la escuela incluyendo padres y estudiantes.
Keywords: PETC, leadership, principal, teachers, Yucatán.
Texto completo:
PDFEnlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c)